Wednesday 30 May 2012

Agama Kristian


Agama Kristian mengaku Yesus menjadi Kristus.


Agama Kristian adalah agama terbesar di dunia, kira-kiranya 2.1 bilion penganut, atau sepertiga jumlah penduduk dunia. Kristian adalah sebuah agama monotheis yang berdasarkan kehidupan dan ajaran-ajaran Jesus dari Nazaret sebagaimana ditunjukkan dalam karya-karya para pengikutnya dalam Perjanjian Baru. Agama Kristian berkongsi semua kitab-kitab dalam Alkitab Ibrani dengan agama Yahudi dan sebab itu agama ini juga digelar sebuah agama usulan Abraham. Penganut Kristian atau Nasrani mengikuti ajaran Jesus Christ (Ibrani: יהושע, Yehoshua). Jesus dikenali juga dengan panggilan 'Al-Masih'.
Pelbagai tradisi agamawi, kepercayaan dan cara sembahyang yang memegang pada adat resam yang tertentu wujud dalam Kristianiti. Agama Kristian selalunya dipaparkan sebagai tiga aliran yang terutama yang telah dibentuk selama dua ribu tahun dahulu:
Katolik Roma (Mazhab yang nyata terbesar, dengan anggaran 1.2 bilion penganut yang telah dibaptis),
Ortodoks (Ortodoks Timur Dan Ortodox Timur Tengah),
Protestan (Pelbagai mazhab dan aliran fikiran, seperti Anglikanisme, Reformasi, Luteran, Methodis, Injili, and Pentekostalisme)
Penganut Kristian menganggap bahawa Yesus adalah anak Yahwe. Beliau dikatakan membentuk sebahagian daripada Tritunggal (sang hyang Tri Tunggal di Indonesia atau Tri Tunggal Mahasuci di Singapura). 'Tritunggal' bermaksud persatuan Yahwe Tuhan Bapa, Tuhan Anak (Yesus) dan Roh Kudus yang membentuk satu Tuhan. Penganut Kristian juga percaya bahawa Yesus wujud bersama Yahwe sebelum terciptanya dunia, dilahirkan di dunia menerusi Bunda Maria (yang merupakan seorang perawan), dibangkitkan dari kubur setelah wafat selama tiga hari dan kini berada di "tangan kanan" Yahwe Tuhan di syurga.


Gereja adalah tempat ibadat bagi umat Kristian

  • Jesus Christ
Jesus Christ (8–2 SM hingga 29–36 Masihi),  juga dikenali sebagai Jesus dari Nazareth, ialah tokoh utama agama Kristian. Beliau biasanya dirujuk sebagai "Jesus Christ" atau "Jesus Kristus", dengan ungkapan "Kristus" yang berasal daripada gelaran Yunani yang bermaksud "Yang Dilumuran Minyak" (Yunani: Χριστός Christos) yang sepadan dengan perkataan terbitan Ibrani, "Al-Masih" (bahasa Ibrani: יהושע Yĕhošūa'). Dalam Bahasa Indonesia, beliau digelar sebagai "Yesus Kristus".
Sumber-sumber maklumat yang utama mengenai kehidupan dan ajaran Jesus ialah empat buah Gospel hukum gereja dalam Perjanjian Baru iaitu Matthew, Mark, Luke, dan John. Kebanyakan cendekiawan dalam bidang-bidang kajian bible dan sejarah bersetuju bahawa Yesus adalah guru Yahudi dari Galilee yang dianggap sebagai penyembuh, dibaptiskan oleh John si Pembaptis, dan mati disalib atas perintah Gabenor Rom, Pontius Pilate disebabkan tuduhan hasutan terhadap Empayar Rom.  Sebilangan kecil cendekiawan mempersoalkan kewujudan sejarah Yesus.
Pandangan-pandangan penganut agama Kristian terhadap Jesus, walaupun berlainan dan rumit, bertumpu kepada kepercayaan bahawa Yesus adalah Messiah atau Christ yang dijanji dalam Perjanjian Lama, serta kepada Kebangkitannya selepas penyaliban. Kebanyakan orang Kristian mempercayai bahawa Jesus adalah Anak Tuhan yang dihantar untuk memberikan penyelamatan dan perdamaian dengan Tuhan melalui penebusan dosa-dosa kemanusiaan. Kebanyakan orang Kristian adalah penyokong Trinitarianisme dan mempercayai bahawa Jesus adalah jelmaan Tuhan, manakala mereka yang bukan penyokong Trinitarianisme memegang berbagai-bagai tafsiran yang lain mengenai ketuhanan Yesus. Bidang kajian mengenai persoalan-persoalan ini dikenali sebagai Kristologi. Kepercayaan-kepercayaan lain yang dikongsi oleh kebanyakan orang Kristian termasuk Kelahiran Dara, Naiknya Yesus ke langit, dan Kedatangan Kedua pada masa hadapan. Kebanyakan orang Kristian juga mempercayai bahawa Yesus melakukan mukjizat dan menunaikan ramalan Bible.

  • Hari Easter

Hari Easter merupakan kepercayaan penganut agama Kristian bahawa Jesus Christ telah dihidupkan kembali ("dibangkitkan") pada hari Ahad itu. Lazimnya ia disambut antara akhir bulan Mac dan akhir bulan April setiap tahun (awal April hingga awal Mei bagi penganut Kristian Timur), menurut kitaran bulan.
Sebelum perayaan Easter, Minggu Suci ("Holy Week") disambut oleh mereka dan pada Jumaat sebelum Easter dikenali sebagai Good Friday iaitu hari Jesus telah disalib. Pada Ahad Palma ("Palm Sunday") yang menandakan permulaan Minggu Suci, setiap penganut akan diberikan daun palma yang telah diurapi oleh para paderi.
Perayaan Easter terkenal dengan pemberian telur berwarna-warni yang berisikan coklat. Tradisi memberi telur sebenarnya bukan tradisi Kristian tetapi merupakan tradisi kuno Yunani merayakan datangnya musim bunga. Perayaan musim ini selalunya dirayakan dengan meriah mengiringi kegembiraan meninggalkan musim dingin yang suram dan beku. Telur adalah lambang kesuburan.
  • Perjanjian Lama
Perjanjian Lama (bahasa Inggeris: Old Testament ) dalam agama Kristian adalah kitab suci yang pertama dalam dua bahagian kitab suci agama Kristian (satu lagi adalah Perjanjian Baru). Perjanjian Lama berkait dengan kitab suci agama Yahudi Tanakh dengan beberapa variasi dan tambahan. Dalam agama Kristian Ortodoks, teks yang sama dikenali sebagai Septuagint yang diterjemahkan dari bahasa Greek.
Perjanjian Lama dianggap kitab suci untuk kedua-dua penganut Yahudi dan Kristian. Mereka percaya Tuhan memberi inspirasi untuk manusia menulisnya. Kitab ini mengandungi buku yang berbeza dan ianya mengenai Tuhan, dan orang Israel.

  • Perjanjian Baru 
Perjanjian Baru (bahasa Inggeris : New Testament) adalah kitab kedua dalam kitab suci agama Kristian. Bahagian pertama dikenali sebagai Perjanjian Lama atau Tanakh oleh orang Yahudi.

  • Kritikan
Sepanjang sejarah Kristian, ramai telah mengkritik Kristian, gereja, dan Kristian  sendiri. Beberapa kritikan yang khusus menangani kepercayaan Kristian, ajaran-ajaran dan tafsiran kitab. Sambutan rasmi Kristian kepada kritikan itu digambarkan sebagai Kristian pembelaan suatu pendirian.
Beberapa bidang kritikan termasuk beberapa tuntutan kitab itu sendiri, etika tafsiran Alkitab yang telah digunakan dalam sejarah untuk menjustifikasikan sikap dan tingkah laku yang dilihat oleh pengkritik sebagai jelas nyata, soalan keserasian dengan sains, dan doktrin Kristian tertentu bahawa beberapa mendapati tidak menyenangkan atau tidak munasabah.
  • Reformasi Protestan 
Reformasi Protestan atau Zaman Pembaharuan Eropah adalah pergerakan pembaharuan di Eropah yang bermula pada tahun 1517, tetapi berakar umbi lebih awal daripada itu. Ia bermula dengan Martin Luther dan berkemungkinan ditamatkan dengan Perdamaian Westphalia pada tahun 1648.[1] Pergerakan ini bemula dengan percubaan memperbaharui Gereja Katholik Rom. Kebanyakan penganut-penganut Katholik di barat berasa gusar dengan apa yang mereka pandang sebagai ajaran songsang dan penyelewengan di dalam institusi gereja itu sendiri, terutamanya melibatkan pengajaran dan penjualan indulgence atau pengampunan. Perbalahan utama seterusnya ialah amalan membeli dan menjual kedudukan gereja dan juga pengaruh rasuah di dalam hierarki gereja yang menular hingga ke jawatan Paus.
Pada 31 Oktober 1517, di Saxony (di dalam kawasan yang kini dipanggil Jerman), Martin Luther memakukan 95 Dalil-dalil di pintu Gereja Istana Wittenberg, yang berperanan sebagai papan notis bagi pengumuman-pengumuman berkaitan hal-ehwal universiti.[1] Dalil-dalil ini merupakan hujah-hujah bagi perbahasan yang mengkritik institusi gereja dan Paus. Hujah-hujah yang paling kontroversi mensasarkan amalan penjualan pengampunan dan dasar gereja berkenaan neraka sementara (Purgatory). Golongan pembaharuan yang lain seperti Ulrich Zwingli dan John Calvin kemudiannya menurut jejak langkah Luther. Amalan dan kepercayaan gereja yang diserang oleh golongan Protestan ini termasuklah neraka sementara, azab kubur, penyembahan Maria, pelantikan dan penyembahan wali-wali, kebanyakan doa pemujaan, amalan pembujangan yang diwajibkan ke atas semua paderi selain kekuasaan Paus.
Denominasi Kristian yang paling penting yang mucul hasil daripada gerakan pembaharuan ini ialan Lutheran, Presbyterian dan Anabaptis. Reformasi Protestan ini turut dikenali dengan nama Reformasi Jerman, Revolusi Protestan, Pemberontakan Protestan dan di Jerman sendiri sebagai Reformasi Luther. Proses pembaharuan walau bagaimanapun mempunya sebaba-sebab dan kesan-kesan yang berbeza di England, yang menyaksikan kemunculan Gereja England. Di sana zaman tersebut dikenali sebagai Reformasi Inggeris. Denominasi Protestan selepas itu, secara amnya berasal daripada gerakan pembaharuan awal ini. Golongan pembaharuan ini turut mempercepat Reformasi-Lawan atau Reformasi Katholik di dalam Gereja Katholik.
  •  Asas-asas ajaran dalam ajaran Kristian
Doktrin Dosa Warisan (The Original Sin)

 Ajaran kristian percaya bahawa manusia sejak dari hari dilahirkan telah pun menanggung dosa. Menurut ajaran kristian, Adam dan Hawa telah melanggar perintah Allah dengan memakan buah dari pohon larangan yang di sebut di dalam Al-Quran sebagai Shajarat Al- Khuldi di dalam taman Syurga atau di dalam bible disebut “The Garden Of Eden” (sila lihat The book Of Genesis di dalam bible badingkan dengan versi Al-Quran). Disebabkan oleh itu Adam dan Hawa dianggap berdosa dan disingkirkan dari syurga hasil dari perbuatan mereka itu. Akibat dari peyingkiran itu keturunan Adam dan Hawa terpaksa menanggung derita dan kesengsaraan akibat perbuatan mereka. Manusia kemudiannya dikatakan berdosa sejak lahir. Pelbagai cara yang dibuat untuk menghilangkan dosa ini, menurut perjanjian lama atau Old Testement orang yahudi mengorbankan lembu dan kambing untuk membersihkan dosa ini tetapi untuk membersihan dosa seluruh umat manusia satu pengorbanan yang Agung perlu dilakukan iaitu dengan kematian Anak Tuhan.

Doktrin anak tuhan (The sonship of God)
Untuk menyelamatkan manusia dari derita dan neraka, Tuhan telah menurunkan anaknya kedalam kandungan Maryam atau Mary yang akhirnya kan dilahirkan sebagai anak tuhan. Ajaran kristian percaya bahawa Jesus Christ adalah Anak tuhan yang tunggal (lihat John 3:16), oleh kerana jesus itu lebih hampir dengan tuhan dari orang lain maka sudah sepastinya Jesus itu amat unik. Perkara inilah yang menyebabkan Jesus telah dilahirkan dengan cara yang amat ajaib sekali iaitu tanpa melalui proses kelahiran manusia yang biasa.


Doktrin ketuhanan Yesus (The Divinity of Jesus)

Setelah Jesus itu digelar sebagai anak tuhan, Dunia kristian akhirnya menukarkan status Yesus sebagai Tuhan, sebagaimana dakwaan mereka bahawa Jesus Christ itu sebenarnya adalah tuhan yang menjelma (Incarnate) dalam bentuk manusia. Jesus di dakwa sebagai tuhan adalah berdasarkan isi kandungan ajarannya, keajaiban yang ditunjukkannya dan juga kematiannya di tiang salib. Walaubagaimana pun, sesetengah golongan kristian seperti Jehovah’s Witnesses, Christadelphians dan juga golongan Unitarian tidak mempercayai doktrin ini.

Doktrin Kesucian Triniti (The Holy Trinity)Tiga abad selepas Jesus Christ, dalam Persidangan Nicea (325CE), doktrin Holy Trinity ini secara rasminya dijadikan asas dalam ajaran kristian, walaupun pada awalnya mendapat tentangan dari puak yang berpegang dengan ketauhidan tuhan tetapi akhirnya puak ini dihapuskan dan akan diceritakan dalam bab yang lebih mendalam terhadap topik ini nanti. Berdasarkan doktrin ini Tuhan bagi Christian adalah tuhan yang mempunyai 3 oknum atau dalam bahasa yang lebih mudah tiga dalam satu dan satu dalam tiga. Aliran utama kristian menyatakan bahawa oknum tersebut adalah Tuhan Bapa, Tuhan Anak dan juga Roh Kudus dan ketiga-tiga oknum ini mempunyai kesamarataan kuasa serta ketiga-tiganya ini adalah satu yang terdapat dalam tiga yang membawa maksud ketiga-tiganya adalah satu pada hakikatnya. Itulah yang diajar oleh kegerejaan kristian mengenai konsep tuhan, sesuatu doktrin yang tidak pernah diajar oleh bible yang mereka miliki itu.


Doktrin Penyaliban Jesus. (The Cruxifixion Jesus)

Doktrin terakhir dalam perbincangan kali ini adalah doktrin yang menjadi lambang utama dalam agama Kristian iaitu misteri Penyaliban Jesus di tiang salib. Orang Kristian percaya bahawa tuhan telah menghantar anaknya yang tunggal iaitu Jesus ke dunia untuk menebus segala dosa-dosa manusia dan juga untuk menyelamatkan manusia dari api neraka menerusi kaedah penyaliban yang kemudiannya bangkit semula (resurrected) atas tujuan yang sama.

Ini adalah diantara doktrin yang menjadi asas bagi penganut kristian sejak dari dulu hingga sekarang. Ianya akan saya perincikan lagi dalam mesej-mesej yang akan datang dan anda akan melihat bagaimana doktrin-doktrin yang mereka gariskan yang kononnya menjadi asas ajaran Kristian itu akan dinafikan oleh kitab mereka sendiri dan juga sejarah kegerejaan yang mereka agung-agungkan.




127 comments:

  1. salam sejahtera teman2 muslim or non muslim..;-)..semoga sihat2 aja..
    ok..straight point;;persoalan mudah simple untuk kepastian gua pada teman2 kristian;;

    benarkah IMAN kalian berakidahkan Tuhan di bantai,di pukul, di keji,di LUDAHI, di salib kutukan diperlakukan makhluk2NYA sendiri???

    jawapan;;………………………………………..?

    benarkah Alkitab kalian 100% firman Tuhan bagi iman kalian??
    jwap;………………………………..?

    bagaimana keberadaan beratus2 KEWUJUDAN ayat2 berunsur lucah n ayat2 pertentangan di dalam al kitab kalian yg pelbagai VERSI??
    jwap;………………………………?

    benarkah iman doktrin alkitab kalian menyatakan para nabi Rasul itu mlakukan dosa cntoh SEKS ssma anak,gundik, n dll??
    jwap;…………………….?

    tamat;;

    sebelumnya gua harus nyatakan semoga tiada salah faham..penyata2 gua langsung secebis pun tiada niat untuk menFITNAH..hanya persoalan simple jujur dari hati kecil gua..ok..(selesai).
    setiap yg gua nyatakan itu FAKTA ddlm alkitab kalian..rasanya gua x perlu tunjukkan ayat2nya kerna gua yakin kalian mengetahui MENGAKUI kewujudan ayat2 alkitab tersebut.(jika kalian masih mahu ayat2nya gua boleh berikan)..
    ssguhnya akuannya,,gua tidak tergamak mnunjukkan ayat2 trsbut kecuali jika di IZIN kan…;-).
    khuatir menyakitkan hati kalian tanpa sedar..maaf..semoga teman2 memahami..;-)

    yup,hanya itu argument gua..semoga ada teman2 yg boleh menjelaskan kepada gua sejujurnya..salam..;-).peace.

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam sejahtera bro...selalunya pertanyaan bgini dtgnya dari muslim..ketahuilah,bro takkan faham dan takkan mengenali kristian sebenarnya jika bro merenung,memandang dan melirik dari kaca mata bro yg keislaman..kaca mata buatan muhammad itu telah membuatkan mata kalian buta tntg agama selain islam..kmi sbgai kristian tidak mungkin dpat menerangkan saudara muslim krna pegangan,ajaran dan tuhan yg berbeza kta sembah...kmi mengimani bhwa alkitab dan seluruh isinya firman tuhan allah manusia..dan kmi pcya bhwa allahnya si muhammad tidak sama dngan kmi kerana allah di dalam alkitab mengatakan bhwa berkahwin biar satu tapi allah nya si muhammad mengatakan boleh khwin smpai 4..di dalam alkitab jesus mengatakan tntg hukum berzina(brg siapa yg tidak pernah melakukan dosa dialah yg layak melontarkan hukum batu pertama)mana mungkin manusia x bdosa bro?tuhan kmi mengenali dosa kta dan dia maha pengampun tak seperti allahnya muhammad yg ganas,kejam,penuh dgn hadiah bidadari untuk umatnya yg soleh..bro..syurga versi islamlah yg ptut bro katakan dulu kerana penuh dengan kata2 seks..syurga versi islam ibarat pesta seks bagi pemikiran muhammad yg kiranya bidadari akn sentiasa perawan...bro,sbelum utarakan agama kmi yg penuh dengan kajian terperinci dan diyakini oleh pencipta hpon,kipas,aircond,kreta dan hampir semua kegunaan seharian bro...fkirkan lah dulu masalah bro yg sembahyang menghadap ke kabbah?mengapa demikian?allah bro kat dalam kotak tu ke atau pun allah bro adalah batu berhala asjar aswad yg dicium dan disentuh bro semasa pegi haji..batu tu **** kepunyaan allah bro ke hgga dicium dan disentuh sedemikian..akhir kata renungkan dulu agama u bro sblum utarakan agama kmi..persoalan bro kat atas sudah seri ng kmi jawab sebelum ini tpi bnyak yg mcam bro ni yg sengaja mengacau kebebasan beragama..allah dan muhammad adalah milikmu tapi seluruh isi dan luar muka bumi ini termasuk kmu adalah milik allah kmi..sekian.

      Delete
    2. salam sejahtera bro...selalunya pertanyaan bgini dtgnya dari muslim..ketahuilah,bro takkan faham dan takkan mengenali kristian sebenarnya jika bro merenung,memandang dan melirik dari kaca mata bro yg keislaman..kaca mata buatan muhammad itu telah membuatkan mata kalian buta tntg agama selain islam..kmi sbgai kristian tidak mungkin dpat menerangkan saudara muslim krna pegangan,ajaran dan tuhan yg berbeza kta sembah...kmi mengimani bhwa alkitab dan seluruh isinya firman tuhan allah manusia..dan kmi pcya bhwa allahnya si muhammad tidak sama dngan kmi kerana allah di dalam alkitab mengatakan bhwa berkahwin biar satu tapi allah nya si muhammad mengatakan boleh khwin smpai 4..di dalam alkitab jesus mengatakan tntg hukum berzina(brg siapa yg tidak pernah melakukan dosa dialah yg layak melontarkan hukum batu pertama)mana mungkin manusia x bdosa bro?tuhan kmi mengenali dosa kta dan dia maha pengampun tak seperti allahnya muhammad yg ganas,kejam,penuh dgn hadiah bidadari untuk umatnya yg soleh..bro..syurga versi islamlah yg ptut bro katakan dulu kerana penuh dengan kata2 seks..syurga versi islam ibarat pesta seks bagi pemikiran muhammad yg kiranya bidadari akn sentiasa perawan...bro,sbelum utarakan agama kmi yg penuh dengan kajian terperinci dan diyakini oleh pencipta hpon,kipas,aircond,kreta dan hampir semua kegunaan seharian bro...fkirkan lah dulu masalah bro yg sembahyang menghadap ke kabbah?mengapa demikian?allah bro kat dalam kotak tu ke atau pun allah bro adalah batu berhala asjar aswad yg dicium dan disentuh bro semasa pegi haji..batu tu **** kepunyaan allah bro ke hgga dicium dan disentuh sedemikian..akhir kata renungkan dulu agama u bro sblum utarakan agama kmi..persoalan bro kat atas sudah seri ng kmi jawab sebelum ini tpi bnyak yg mcam bro ni yg sengaja mengacau kebebasan beragama..allah dan muhammad adalah milikmu tapi seluruh isi dan luar muka bumi ini termasuk kmu adalah milik allah kmi..sekian.

      Delete
    3. This comment has been removed by the author.

      Delete
    4. bro, kalau nak jawapan yang lebih jelas, mari kita belajar Alkitab bersama-sama.

      Delete
    5. This comment has been removed by the author.

      Delete
    6. pertanyaan saya cuma satu.
      tolong bantu saya carik ayat di bible yang yesus berkata "SEMBAHLAH SAYA'
      selama saya cari tidak ada yesus suruh umat chirstian menyembahnya.
      Pendetaku dahulu mengatakan bahawa Allah Bapa , Roh Kudus , dan yesus adalah satu.
      Mari kita lihat
      Yohanes 10:30
      Aku Dan Bapa KU Adalah Satu.
      Dan kita lihat
      Matthew 16:19
      Selepas Yesus berkata sedemikian kepada mereka , beliau diangkat ke syurga. lalu beliau duduk di sebelah kanan tuhan
      .......................................................
      Ini sama sekali bertengang bahawa yesus dan bapa adalah tunggal..yesus dan bapa ada krekter yang berbeza..

      Delete
    7. mat 16:19 Kepadamu akan Kuberikan kunci g Kerajaan Sorga 4 . Apa yang kauikat di dunia ini akan terikat di sorga dan apa yang kaulepaskan di dunia ini akan terlepas di sorga.

      Delete
    8. Nas : Mat 16:19
      Yang dimaksudkan dengan "kunci" dalam ayat ini adalah kekuasaan yang diberikan Allah kepada Petrus dan gereja. Dengan kunci ini mereka
      (1) dapat menegur dosa serta melaksanakan disiplin gerejani (Mat 18:15-18);
      (2) berdoa dengan efektif bagi terjadinya kehendak Allah di bumi ini (Mat 18:19-20);
      (3) mengikat kuasa-kuasa setan serta membebaskan orang yang tertawan
      (lihat art. KUASA ATAS IBLIS DAN SETAN-SETAN);
      (4) memberitahukan kesalahan dosa, standar kebenaran Allah dan hukuman yang akan datang (Kis 2:23; 5:3,9);
      (5) memberitakan keselamatan dan pengampunan dosa bagi semua orang yang bertobat dan percaya kepada Kristus (Yoh 20:23; Kis 2:37-40; Kis 15:7-9).

      Delete
    9. Greg,dulu saya pernah Tanya hal yg sama pd org2 Kristian ttg ...."duduk Di sebelah kanan Tuhan... "
      Dam hal ini, tiada jawapan yg logic diberikan. Malah ada scholar Kristian yg ditanya diam bisu..saya setuju ayat Dari bible ini menunjukkan 100% Dua karektor yg berbeza..pening!

      Delete
    10. Greg,dulu saya pernah Tanya hal yg sama pd org2 Kristian ttg ...."duduk Di sebelah kanan Tuhan... "
      Dam hal ini, tiada jawapan yg logic diberikan. Malah ada scholar Kristian yg ditanya diam bisu..saya setuju ayat Dari bible ini menunjukkan 100% Dua karektor yg berbeza..pening!

      Delete
    11. Hi temann..
      Go watch Passion Of Christ

      your questions will be answered from that movie..


      by the way..
      Agama kristian wujud sebelum Agama muslim..
      Kitab muslim mmpunyai bnyk persamaan dgn Alkitab Christian...

      why is that?

      mungkin tidak salah bertanya tapi kenapa soalan kamu macam mahu mempersoalkan iman kami dengan Tuhan kami?

      Delete
    12. Yang injil lah hampir sama bukan bible

      Delete
  2. apakah adat resam perkhawinan mereka

    ReplyDelete
  3. Kita tidak mahu bergaduh kita bermasyarakat dan menghormati agama agama lain kita mungkin tidak faham tapi kita masih perlu hormat agama orang lain. Tq

    ReplyDelete
  4. Kita tidak mahu bergaduh kita bermasyarakat dan menghormati agama agama lain kita mungkin tidak faham tapi kita masih perlu hormat agama orang lain. Tq

    ReplyDelete
  5. pertanyaan, adakah terdapat konsep murtad dalam agama Kristian? jika wujud istilah itu, boleh jelaskan secara terperinci...

    ReplyDelete
    Replies
    1. tiada murtad dalam istilah agama kristian.

      Delete
    2. Jesus diturunkn utk kaum yahudi tkda kena mengena dgn bangsa lain

      Delete
  6. adekah kristian ini dh lama wujud

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pengikutnya dari kaum apa??

      Delete
    2. Kaum yahudi bani israel yg tak mkn babi kena kristian murtad mkn babi😆😆😆

      Delete
  7. Sebenarnya kita hdup dlm stu dunia yg sama iaitu bumi . dalam dunia tdpt bnyk agama . so untuk mncpai keamanan kta smua hrus btolak ansur. smestiny kta akn brpgang dn prcya akan agama kita msing2.. Spt umat Islam mreka pstu bngga dgn agama mreka . bgitu juga pnganut agama Kristian Dan agama yg lain . mskipun kita smua bbza tuhan,agama Dan tuntutan untuk mcri keamanan kita hrus sling hormat mghormti . kita xsptutny mpersoalkn agama org lain . krna kta seawalny thu agma msing2 bebza..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ye,betul tu.sy sokong.Di dunia kita menyembah satu tuhan,tapi berlainan agama...cara kita saja yg tak sama.Tapi kepercayaan tetap menuju ke satu arah.Semua agama yg berlainan pasti ada missi masing2.Seeloknya saling mengasihi&cinta kasih...salam damai smua.

      Delete
    2. Damai apa dgn kafir harbi laknat

      Delete
  8. to edison casanova
    agak2 la bila berbicara orang tu bertanya yang kamu macam kerasukan kenapa? bercakap dengan fakta bukan macam orang tak bersekolah!sepatutnya beri la pencerahan bukan cari gaduh, saya nak tanya sejarah yang di tulis blog ni benar atau betul ke pada pandang orang kristen dalam sejarah kristen? kalau salah tolong nyata kan apa yang sepatutnya? sekadar untuk pencerahan mengenali agama kristen.. maaf jika terkasar bahasa..

    ReplyDelete
    Replies
    1. biarlah dia bro. bakal jadi bahan bakar di neraka jahanam

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
    3. kenapa kristian minum arak padahal dalam kitabnya dilarang

      Delete
    4. Semua jesus tanggung dosa kata diaorg tu yg bnyk pelakon porno dari kristian

      Delete
  9. Assalamaualaikum kepada umat islam dan shallom kepada umatnya christian.
    saya Greg Dari malaysia Dan bekas Christian Dan alhamdulillah saya sudah memeluk agama isam.. ingin memberitahu didalam bible jugak ada mengatakan perkawinan lebih dari satu.
    mari kita lihat dan renung bersama
    Ulangan 21:15
    Apabila seorong mempunyai dua orng isteri ,yang seorang dicintai dan yang lain tidak dicintainya, dan mereka melahirkan anak anak lelaki
    baginya,baik isteri yang dicintai.dan anak sulung adalah dari isteri yang tidak dicintai.

    saya ingin mengulas sesuatau dan pertanyaan.
    Agama Christian Memang tidak mengajarkan keadilan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nas : Ul 21:15
      Memiliki lebih dari satu orang istri (poligami) pada umumnya menghasilkan hubungan keluarga yang tegang, karena pilih kasih dan perlakuan yang mendahulukan pihak tertentu mau tidak mau memasuki pernikahan semacam itu (bd. Kej 29:30). Poligami dilakukan pada zaman para leluhur; sekalipun Allah tidak membenarkan adanya beberapa istri, Ia telah memberi garis pedoman untuk mengatur pernikahan poligami yang sudah ada

      Delete
    2. greg u are not truly christian

      Delete
    3. YESUS bukan dilahirkan tapi di cipta oleh Tuhan,Dia memiliki mukjzat sepanjang berada di dunia,Dia melakukan banyak mukjizat sepanjang berada di dunia,dia di salibkan atas dasar dosa manusia,bab-bab kitab perjanjian baru merupakan saksi dan bukti kepada dunia,dia bangkit dan 12 orang pengikutnya menyaksikan dengan mata sendiri melihatnya Dia diangkat ke syurga,Para pengikutnya menerima roh kudus,Air bah yang dikata bajir terbesr dunia yang membuatkan perahu ialah Nabi Nuh atas perintah Tuhan.Soalan saya,mampukah manusia berbuat demikian yang memiliki mukjizat seperti Yesus?Lalu siapakah Yesus jika bukan TUHAN.Tiada manusia yang dapat berbuat demikian.Dia Raja segala Raja.Hanya orang yang tidak mempercayainya sahaja akan terpesong.Apa-apapun kita kena saling menghormati antara agama orang lain.Masalahnya,Yesus mengatakan SELAMATKAN ORANG-ORANG SEKELILINGMU.Tetapi atas dasar mematuhi beragama bebas...maka marilah kita sama-sama mematuhinya..kekalkan perpaduan negara kita.Jika ingin mengetahui tentang agama kristian..dipersiakan tetapi dengan cara yang baik seperti kami menghormati agama lain.Itu memang perkara biasa jika agama lain ingin mengetahui sesuatu agama itulah yang dikatakan manusia.Berilah dengan cara yang baik...seperti yang saya katakan tadi fahamlah maksud beragama bebas.

      Delete
    4. Maaf ampunkan saya Greg,harap kamu tak berkecil hati,adakah kamu di ajar dalam ajaran baru kamu untuk mempertikaikan ajaran kitab agama lain.???kamu masih keliru..kalau mahu berdebat dengan ahli kitab,jum kita berdua saja(face to face) dan Tuhan yang maha Isa saja yang tahu..apa macam ada brani!!saya orang Malaysia(dari tanah Borneo).nasihat saya untuk kamu,jangan keluarkan kekeliruan kamu dan pertanyaan kamu ini di dalam laman sesawang ini..tak bagus untuk kesihatan minda kepada orng2 yang kurang mengerti akan ajaran agama ini..saya cabar kamu Greg kita jumpa di Malaysia 1 lawan 1(bukan bertumbuk).ok ini no saya 0128484266..moga Tuhan memberkati mu..

      Delete
    5. This comment has been removed by the author.

      Delete
    6. berbicara soal agama, sampai dunia berakhirpun tidak akan menemui titik temunya, sesama kristian juga masih ramai yang saling bertentangan pendapatan tentang Tritunggal serta tentang Yesus sendiri apalagi agama lain yang tidak mengenali siapa Yesus dalam hidup mereka, pendapat peribadi biarlah kita menjalani kehidupan kita dengan iman yang kita pegang tanpa ada rasa menghakim kepercayaan orang lain, kerana kita juga tidak suka orang menghakimi kita kerana kepercayaan kita.

      Delete
    7. Nabi adam dgn hawa lagi dasyat kejadianya tanpa bapa dan ibu

      Delete
  10. kristian ajaran sesat. TUNGGULAH BALASAN AKHIR ZAMAN NANTI. YANG PASTI NABI ISA AL-MASIH AKAN MEMBERIKAN SALAM KEPADA MUKMININ DAN AKAN MENENTANG SEGALA FITNAH2 TERHADAP DIRINYA.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tonight you ask Allah to show you the straight path and ask HIM to reveal HIMSELF to you. May you know HIM more.

      Delete
    2. Nabi isa akan turun mematahkan salib2 dan membunuh babi2

      Delete
  11. Maha besarnya DIA dikatakan mempunyai anak, subhanAllah.. yg kmi sembah bukan batu lah bodoh, jelaslah otaknya dilutut, kaabah' itu simbol penyatuan umat, bersatu hati mentauhidkan Allah yg Satu, yang nyata tak akan ada duaNYA, maha besarnya DIA di duakan sebegitu..memang benar Allah kita berbeza dari segi pendapat, Engkau dengan agama mu aku dengan agama ku, pedih rasa hati ku melihat cumuan dan fitnah kalian keatas nabi muhammad junjungan kami itu, kalau aku kenal orang yang menghina nabi muhammad itu, hangus satu jasadnya aku panggang,, silap hari bulan dengan rumahnya sekali aku bakar!!!

    ReplyDelete
  12. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  13. Bukti isa a.s bukan Allah.

    Matius, 4:10 à
    “Engkau harus menyembah Tuhan, Allahmu dan hanya kepada Dia sajalah engkau berbakti.”
    • Matius, 23:8 à “Hanya satu Rabimu.”
    • Markus, 12:29 à “Tuhan Allah kita, Tuhan itu Esa.”
    • Markus, 12:32 à “Tidak ada yang lain kecuali Dia (Allah).” = Laa Ilaaha Illallah
    • Lukas, 10:21 à “Bapa/Allah, Tuhan langit dan bumi.”
    • Yohanes, 5:44 à “Allah yang Esa.”
    • Yohanes, 17:3 à “Mereka mengenal Engkau, satu-satunya Allah yang benar.”
    • Semua yang lebih dari satu, tidak layak disebut sebagai Tuhan kerana Tuhan Maha Satu.
    Kalau kita baca bibel dengan seksama, terlihat adanya usaha para penulisnya dalam mengarahkan pembaca untuk mempertuhankan Yesus. Mereka membelokkan ajaran Yesus dari menyembah Allah saja, menjadi menyembah Yesus.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wau..hebat,kawan,kamu sangat dekat dengan Jesus Christ..selepas ini tukar Shahadat tiada Tuhan selain Tuhan dan Jesus Christ pesuruh Tuhan.sebab saya pernah dengan doktor Zakir cakap yang orng Islam ini mengikut segala ajaran Jesus Christ

      Delete
    2. saya mau tanya. kenapa kristian makan babi sedangkan dalam kitabnya dilarang

      Delete
    3. sy pun mau tnya.. kwn2 sy byk juga muslim ikut sy pegi clubbing and minum arak. ini kan haram. kau rasa kenapa diorang ikut sy juga oh klau diorang tau minum tu haram? sy pasti ajaran org islam pun minum tu sgt dilarang. tp kenapa ada juga org islam yg minum arak?

      Delete
    4. Noris Jiram elok juga kamu beralih kepada islam... yea kami umat islam memang menurut apa yang diajarkan Jesus (Nabi Isa) dan nabi2 yang lain sebelumnya.... yang menyeru kepada Allah Yang Esa (satu, tunggal)..... lafaz shahadah kami pun " Tiada Tuhan Melainkan Allah".... disini kami menolak kewujudan tuhan2 lain, melainkan Allah saja Tuhan yang layak disembah... dan kami juga mengakui Muhammad adalah pesuruh Allah.... sama taraf dengan Jesus dan nabi lain malah penghulu iaitu ketua kepada sekalian nabi2 yang diutuskan... semuanya menyeru manusia menyembah Allah Yang Esa....

      Delete
    5. Saya pernah dengar rabbi yahudi kata antara kristian dan islam, antara ketiga2 abrahamic religion ni, konsep ketuhanan yahudi lebih miripnya dengan islam cumanya yang dipertikai orang yahudi ialah kenabian Nabi Muhammad....yang unknown tu betullah tu muslim clubbing,minum arak sebab mereka tak ikut apa yang diajarkan seperti di dalam alquran, jadi Noris Jiram sekiranya kamu ingin jadi kristian yang taat, kamu patut baca dan ikut apa yang diajarkan oleh Jesus dalam kitab bible bukan ikut apa yang diajar gereja..... kamu fikir sendiri, tanya diri kamu sendiri adakah kamu boleh terima konsep triniti tersebut?.... kami tak perlu tukar pun shahadah kami, sbbnya kami mengaku Allah itu Esa (hanya ada Satu dan tiada siapa setara denganNya) dan akui Muhammad itu adalah nabi... dalam pembelajaran islam...kami belajar bab rukun iman, beriman kepada nabi dan rasul....of kos kami kena beriman kepada Jesus selaku nabi dan rasul yang diutuskan....tetapi kamu Noris Jiram menolak kedua2 perakuan kami tersebut, seeloknya kamu yang perlu bersyahadah....kamu akui Jesus itu anak Tuhan, Tuhan yang turut kebumi sebagai manusia untuk menghapuskan dosa warisan (the original sin), nak tanyalah adakah kita semua tidak akan melakukan dosa lagi selepas Jesus disalib sebagai penebus dosa? dan adakah semua manusia akan ke syurga selepas pengorbanan Jesus tersebut?...kamu jawablah dengan jujur...kamu lebih mengetahui diri kamu

      Delete
    6. Tapi rata2 kristian mkn babi,minum arak,tak bersunat😭😭😭dah jadin rutin harian

      Delete
  14. ( edison casonava ) saya pasti 100 and 99% you penghuni tetap neraka jahanam bersama para sahabatmu syaitan dan iblis nanti.. wallah hualam..

    ReplyDelete
    Replies
    1. kau siapa nak tentukan.. pergi jahanam laa .. jgn nak caci maki agama kami.. jgn pikir yg agama kamu tu teraaa sngt.. kau bukan tuhab k nak judge orng masuk neraka atau syurga.. kena diri sndri padan muka

      Delete
  15. hey saudara, saya mempunyai rmai sahabat kristian. Pda haritu saya bertnya dgn mereka ttg ajaran agama kristian . Tetapi bila saya bertnyakan adakah d dlm bible kalian ada menyatakan yesus iaitu tuhan yg kalian agung-agungkan ada meminta untuk d sembah? Apabila saya bertnyakan demikian kpd mereka, Allahurabbi mereka diam seribu bahasa tiada sepatah kata yg kluar dari mulut mereka kemudian mngubah topik yg d bicarakan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha...yaka.kalau macam ini kita jumpa face to face kalau kamu mahu lebih mengenal Jesus Christ..kita berkongsi ilmu bersama2..ini no hp saya 0128484266 Salam dari Borneo(Malaysia)

      Delete
    2. Mna ada agama kristian,jesus tak pernah pun isytihar itu ajaran kristian😆😆😆ya diajar suruh menyembah tuhan yg esa bukn tiga lagipun jesus diutuskan utk bani israel sahaja bukn utk bangsa lain😆😆😆

      Delete
  16. hey saudara, saya mempunyai rmai sahabat kristian. Pda haritu saya bertnya dgn mereka ttg ajaran agama kristian . Tetapi bila saya bertnyakan adakah d dlm bible kalian ada menyatakan yesus iaitu tuhan yg kalian agung-agungkan ada meminta untuk d sembah? Apabila saya bertnyakan demikian kpd mereka, Allahurabbi mereka diam seribu bahasa tiada sepatah kata yg kluar dari mulut mereka kemudian mngubah topik yg d bicarakan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dah memang Jesus itu bukan tuhan. Dah tu dia nak jawab Apa. Tuhan is tuhan. Ko kena paham

      Delete
    2. kau mana tau.. kau baru balik dari syurga ke? emm.. kah dah jumpa tuhan sebenar? kau nak tunjuk yg kau kenal tuhan kami? agama takde ajar ke hormat agama lain? tentu awk ni tak prnah g sekolah kan.. kesian laa miskin sngat smpai sembab berhala

      Delete
    3. Sembah berhala tu lu kristian

      Delete
  17. Nabi isa A.S nabi utusan Allah.. Nabi isa bukan tuhan dan bukan juga anak tuhan 3 dalam 1..

    Nescafe jer yang aku tahu 3 in 1...

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau hg tak tau pasai agama kami.. jgn dok cakap smbarangan.. hg tu bodoh sangat.. nescafe tu minuman.. jgn nak bawa masuk dalam pasal agama ni.. kamu mungkin menang dalam negara ni.. kamu pernah tak dergar cacian pasal agama kamu dri negara luar?

      Delete
  18. Terbaik lah korng yng bagi comment. Tapi kalu diorang tak nak dengar apa yang kita(muslim)cakap ni, biarlah mereka dengan agama mereka
    Sesungguhnya hidayah hanya daripada Allah

    ReplyDelete
  19. weyy.. ini blog orang kristian.. yg agama sebelah tu p main jauh".. agama korang takde ajar ke untuk hormat orang lain.. cakap baik sikit.. agama ni hal sensitif.. silap orang baca.. nahas kamj

    ReplyDelete
    Replies
    1. nahas macamana tu?....betullah tu agama isu sensitif....

      Delete
  20. nabi isa tu. nabi kamu seja laa.. apa pula bawa mai agama kami.. dalam agama kami.. takde perkataan nabi isa ni.. jadi jangan nak campur adukan agama kita.. .. lain kali guna otak bukan kaki.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Perkataan Allah hnya utk islam dlm bible tiada perkataan Allah hanya lord atau god

      Delete
  21. Shalom dan salam kasih yeshua hamasiah (yesus kristus) pada semua pembaca dalam ruangan ini, untuk makluman semua, pertama nama Tuhan pencipta langit dan bumi adalah YAHWEH yang bermaksud AKU ADALAH AKU. Kitab keluaran 3 dalam teks aslinya berbahasa ibrani. Kedua, kitab perjanjian lama dan baru tidak boleh dimengertikan sepenuhnya dari pemikiran manusiawi semata mata tetapi harus melihat dari mata rohani. Masalah yang selalu timbul dari pengertian serta pemahaman erti dan konteks untuk mengerti tentang alkitab ini adalah kerana kita mau mengerti dan melihat hanya melalui keterbatasan kita sebagai manusia, dan sebenarnya kita tidak melihat bagaimana Maksud dan rencana sang pencipta itu sendiri. Kalau mau tau kebenarannya haruslah ada kerendahan hati dan kesungguhan untuk menyelidikinya bukan hanya melihat dari teologi kepercayaan sendiri saja tapi teologi kepercayaan yang berbeza dengan kita. Supaya selepas kita mengerti barulah kita buat keputusan dan tafsiran apa yang terbaik untuk kita dalam soal rohani kita. Jangan cepat membuat kesimpulan dan penghakiman. Apakah erti iman? Iman adalah mempercayai sesuatu yang tidak kelihatan oleh mata kasar.dan harus iman disertai juga akal fikiran .Peace.

    ReplyDelete
  22. Jesus....@ Isa the messiah diutuskan oleh "tuhan" dan menurut kristian di salib sbgai penebus dosa dosa umat manusia.
    Anehnya Jesus yg di sembah. Adakah logik ...krn " tuhan" / Allah yg mengutusnya yg sewajibnya disembah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. yesuslah tuhan yg diutus oleh allah(bapa)

      melalui santa perawan maria(ibu kpd Tuhan Yesus)

      Santa Maria diangkat oleh Yesus sendiri ke syurga..
      Tiada makam Santa Maria d bumi..klw xda percaya...p la Rome...

      mcm mana kau nak percaya agama kristien kalau kw xda pernah belajar agama kristien..adede...
      Babi Boleh makan ok..sedap lagii..

      Allah(bapa) mengutus Yesus(Tuhan) ke bumi...FACT

      Jangan nak jadi judgemental sana,.....

      Sudah bnyk orang Muslim memeluk agama Kristian sbb dibuktikan Yesus sendiri melalui mimpi...kmu xda kena sbb adalah rancangan Dia tuu...k bye....Btw Christmas is almost here..

      Delete
    2. Ada org tnya..

      KENAPA ORANG KRISTIAN MINUM ARAK?
      BUKAN HARAM KE?

      ya memang haram..tapi kami UMAT manusia yg lemah..kami tidak dpt bntu diri kami untuk hidup tanpa noda dosa..
      kami minum arak dan berdosa dan kami tahu..tapi siapalah kami?
      Kami bukan Tuhan yg xda berdosa dan berkuasa..
      klw saya tanya kamu?
      apa dosa yg pernah kmu lakukan yg haram dan sepatutnya salah untuk dilakukan?
      pernah mencuri?
      jngn tipu laahhh...

      sya mengaku ..sya pun minum arak..sbb sya umat kristian yg memerlukan Yesus untuk hidup tanpa noda dan dosa..

      saya harap sebelum kamu menilai agama orang..please lihat dulu diri kamu..

      bukan nak menjatuhkan maruah penganut muslim...tapi plsss

      saya juga xda mhu menilai kmu masuk syurga kee..neraka ke..

      tapi sya harap jangan kerana orang yg Write this Blogg yg tanya soalan sensetif membuatkan Umat manusia debelenggu dosa sampai tercetusnya perang...

      kita memijak bumi yg sama

      bumi ni bila² boleh hancur

      so please...

      JIKA TERDAPAT APA² SOALAN ..PASTIKAN ITU BUKAN SOSLAN YG SENSETIF..

      memang selalu Penganut Muslim tnya sya soalan..tapi takde la menilai iman kami

      klw nk tnye..tnyala soalan
      KENAPA HATI CHRISTMAS DIRAIKAN KE..

      KENAPA SETIAP HARI AHAD PERGI GEREJA KE...

      ini soalan mcm soalan Maths tahap Albert Einstein
      hmm ..

      ok la.

      Delete
    3. Knpa kristian mkn babi dan tak bersunat sedangkn jesus tak mkn babi dan dia bersunat

      Delete
    4. Kamu darurat pun makan babi juga.

      Delete
  23. kamu patut ikut apa2 yang diajarkan Jesus dalam bible, bukankah begitu hendaknya..... sama juga orang muslim panduannya ialah apa2 yang diajarkan Muhammad melalui al-Quran dan hadis, orang islam yang tak ikut apa2 yang diajarkan maka mereka juga penganut yang tidak taat pada ajaran agama.... konsep kristian agama ditebus oleh Tuhan sendiri? adakah selepas Jesus yang dianggap jelmaan Tuhan dalam rupa manusia, adakah semua manusia tidak lagi melakukan dosa dan semuanya masuk syurga? bagaimana dengan dosa2 kemudian, betullah tu kita memerlukan Tuhan (Allah) untuk mengampunkan dosa2 yang kita lakukan..... konsep dalam islam mudah saja, manusia ni memang tak terlepas buat silap, jadi apabila kita buat silap, buat dosa, kembalilah ke jalan yang betul dan mohon ampun kepada Pencipta.... dosa ditanggung individu tidak terikat dengan pengorbanan orang lain... kita yang bertanggungjawab dengan apa yang kita lakukan bukan orang lain yang perlu tanggung kesalahan kita.... contohlah kita terambil barang orang lain tanpa izin, jadi bila kita sedar kesilapan kita tu,secara gentle kitalah perlu pergi minta maaf bukan wakilkan orang lain minta maaf bagi pihak kita.... begitulah antara kita dan Tuhan, kita buat salah, mohon ampunlah kepadaNya dan berjanji dan berazam takkan mengulanginya lagi, dan Allah itu Maha Pengampun dan Penyayang

    ReplyDelete
  24. Jesus christ adalah anak kepada tuhan yang bermaha kuasa,maha esa,maha pengampun, maha kasihani, maha penglihat, maha pengasih,dan lagi maha penyayang serta maha kristus. Kita sepatutnya percayakan dia kerana dialah anak kristus yang diutuskan ke dunia ini demi menebus dosa dosa hambanya di dunia ini. Kita juga haruslah menguatkan iman kita dan kepercayaan kita kepada agama ini. Agama ini bukannya agama yang sesat dan lagi bukannya agama yang palsu. Agama dan tuhan kristus lah yang satu satu agamanya di dunia ini. Tiada tuhan yang lain selain tuhan kristus di syurga. Diqlqh yang akan melaksanakan hukuman bagi hambanya pada hari akhirat nanti. Percayalah kepadanya bahawa dialah tuhan yang satu satunya.Agama ini juga bukannya kafir!!! Ingatlah!!! Takutlah kepadanya dan dialah yang akan membalas perbuatan baik dan buruk nanti......

    ReplyDelete
  25. Betul tu kita tiada hak nak katakan begitu kepada agama percayalah tuhan itu adalah satu satunya dan wujud di syurga

    ReplyDelete
  26. Ampunilah Mereka , Mereka tidak tahu apa yang mereka lakukan Tuhan . yang pasti nya semua pertanyaan itu adalah pertanyaan Manusiawi dan dan tiada rendah diri serta keihklasan hati, bukan untuk mengenali dirimu yang sebenar bernarnya.ada tertulis "Mereka sudah membenci aku sebelum mreka membenci kamu" "Mereka membenci kamu Kerana Nama-ku" .. "Jika kamu tidak mempercayai aku sama arti-nya kamu tidak mempercayai Allah Bapa yang Mengutus-aku" "Aku-lah Sumber kehidupan" . Salam Damai dan Tuhan Memberkati .

    ReplyDelete
  27. https://www.youtube.com/watch?v=IYMKQKSV0bY

    Tolong dengar betul-betul danfahamkan apa yang diceritakan oleh saudara Islam kita yang pada asal adalah penganut Kristian dan beralih ke Islam disebabkan timbulnya banyak kemusykilan di dalam Bible yang terlalu banyak korupsi dan telah diedit keasliannya.

    ReplyDelete
  28. Bang bleh tnya kah knpa orang islam masih

    ReplyDelete
  29. fikiran cetek...orang menyoal kebanaran Kristian

    ReplyDelete
  30. isa anak kepada tuhan, ibrahim anak kepada tuhan, daud anak kepada tuhan. ini yang sy dapati di dalam bible. jadi kenapa isa shj dianggap tuhan. kalau betul isa itu tuhan kenapa masa kini perlu menggunakan nama ALLAh sbgi tuhan. kamu percaya tuhan itu satu dan bukan tiga, jadi apa saya baca diatas kenapa perlu ada tuhan allah dalam tulisan mu.saya semakin keliru.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yesaya 9:5
      [5]Sebab seorang anak telah lahir untuk kita,
          seorang putera telah diberikan untuk kita;
      lambang pemerintahan ada di atas bahunya,
          dan namanya disebutkan orang: Penasihat Ajaib, Allah yang Perkasa, Bapa yang Kekal, Raja Damai.

      Delete
    2. Kalau mahu kenal Yesus (Isa), kena faham nubuat Alkitab Perjanjian Lama. Alkitab Perjanjian Baru, Yesus mengenapi semua nubuat dalam Perjanjian Lama. Sebab itu, kamu keliru bila orang panggil Dia, "anak Tuhan", "Tuhan" atau "Nabi".

      Delete
    3. Org kristian mna ada kitab ciplak kitab org yahudi 😂😂

      Delete
  31. Jawapan cuma 1 ....ya bgi kmi ...Yesus adalah anak Tuhan ....bapanya mengutus dia supya dapat menghapus dosa kita semua...bukan itu sahaja ...semua makluk sentiasa berbuat dosa ..oleh itu Anak Tuhan diutus supaya dpt mengalahkan dosa .....Kitab perjanjian lama kebiasaannya adalah sejarah orang dulu dan nabi nabi...dan perjanjian baru merupakan tentang Yesus dan ajarannya ...dia juga mengajar bahawa syaitan dpt menghasut pelbagai cara .dan caranya melalui dosa.....satu cara shaja untk mengalahkan dosa ...dengan kematian Tuhan sendiri sebgai manusia...kerana kematian tersebut memberikan kesan kepada kuasa kegelapan .....

    Pernahkan kalian berfikir ...kenapa Syaitan dicampak ke dunia kita dan bukannya neraka walaupun dia tahu yg syaitn akan menghasut manusia untuk melakukan dosa....seperti yg anda Tahu ....Tuhan syg akan ciptaannya tpi dlm pada yg sama dia ingin melihat sama ada ciptaannya setia kepadanya atau tidak....klau tidak dia ingin memberi peluang dan peluang untuk dia mengubah drinya .....

    Syaitan dapat menghasut manusia melalui pelbgai cara.

    1.hati
    2.mulut
    3.buah fikiran
    4 agama
    5.nafsu
    6.tabiat buruk
    7.perasaan
    8.telinga
    9.kebijaksaan
    10.kasih sayg
    11.cinta

    Dan bnyak lagi.....ini semua akan membuat kalian supya jauh dari Tuhan oleh itu Yesus dtang kedunia ...untk mencari dombanya yg hilang supya kembali kepadanya...betapa bahagianya seorang tuan bila menjumpai dombanya yg hilang....conthnya anda mempunyai 10 syiling emas ....1 hilang entah kemana....terus anda mencarinya dan akhirnya anda berjaya menjumpainya....betapa gembiranya kmu ..seperti itulah juga bila Tuhan dpt menyelamtkan ciptaan nya lain dari hasutan syaitan ..maka semua org di syurga turut gembira

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yohanes 10:30
      [30]Aku dan Bapa adalah satu.”

      Delete
    2. Menurut Alkitab, Yesus berkata "Aku dan Bapa adalah satu". Ini bermaksud Tuhan datang ke bumi dalam badan manusia. Oleh itu, dalam buku Yesaya 7:14, Tuhan telah memberitahu bagaimana cara Dia akan datang ke dunia lalu di genapi dalam buku Matius 1:23-25.

      Tujuan Dia datang ke bumi adalah menyelamatkan pendosa (Mat 18:11 & Luk 5:23)supaya dapat pengampunan dosa melalui Daging dan DarahNya (Mat 26:26-28).

      Delete
    3. Tuhan yg berak dan kencing🤭🤭🤭

      Delete
    4. Tuhan bapa tuhan atuk tuhan nenek tuhan atuk saudara tuhan atuk sedara sebelah ibu tuhan nenek dua sepupu tuhan moyang😆😆😆😆

      Delete
  32. < what i know >
    from my reading and Christian friends ( different testament )

    why eat arak or makan pork?
    answer from old testament : there are statement in bible that they cant eat pork. so , they don't eat ..

    answer from new testament : we as human cant/tak mampu follow 100% rules .. example, thousand years ago, there are rules that human cant be mad, so that is imposibble for us as human cant get mad.. thats why comes new testament to change the rules ..


    ReplyDelete
  33. Agama Kristian mempercayai bahawa kehidupan adalah suci. Mengapakah kehidupan manusia dianggap suci dan istimewa di kalangan penganut agama kristian... mohon teman2 beragama Kristian memberikan keterangan mengenai kepercayaan mereka bahawa kehidupan adalah suci... terima Kasih

    ReplyDelete
  34. Matius 7:21-23
    [21]Bukan setiap orang yang berseru kepada-Ku: Tuhan, Tuhan! akan masuk ke dalam Kerajaan Sorga, melainkan dia yang melakukan kehendak Bapa-Ku yang di sorga.
    [22]Pada hari terakhir banyak orang akan berseru kepada-Ku: Tuhan, Tuhan, bukankah kami bernubuat demi nama-Mu, dan mengusir setan demi nama-Mu, dan mengadakan banyak mujizat demi nama-Mu juga?
    [23]Pada waktu itulah Aku akan berterus terang kepada mereka dan berkata: Aku tidak pernah mengenal kamu! Enyahlah dari pada-Ku, kamu sekalian pembuat kejahatan!”

    ReplyDelete
    Replies
    1. Melalui Alkitab, kita faham bahawa TIDAK semua orang "Percaya" kepada Tuhan akan masuk syurga. Bila orang berseru nama "Tuhan, Tuhan", sudah pasti mereka percaya kepada Tuhan TETAPI mengapa Tuhan berkata Dia tidak mengenal dan malah Dia kata mereka pembuat kejahatan? Ini kerana pekerjaan mereka seperti melakukan mujizat dan menghalau setan adalah BUKAN kehendak Tuhan. Tuhan mahu kita melakukan kehendakNya seperti menyambut Paskah yang BENAR, beribadah hari SABAT, menyambut 7 perayaan Tuhan (Buku Imamat 23). Ikut teladan Yesus.

      Delete
  35. Many verse in bible itself says about prohibiting of idolatry. But why you guys worship to idol? ie: cross symbol, mother marry idol. FYI, muslim do not worship to kaabah. Its just a direction, symbol of unity. Its nothing to do with our worshiping.

    ReplyDelete
  36. Agama palsu karangan paulus

    ReplyDelete
  37. Jesus pun tak ngajar suruh nyembahnya

    ReplyDelete
  38. Jesus itu bersunat,tidak minum arak ,tidak mkn babi,kristian tak bersunat,minum arak,mkn babi hahaha aneh

    ReplyDelete
  39. Patut lah pelakon porno bnyk org kristian senang lh nnti yg nanggung dosa yesus kristus ishishish

    ReplyDelete
  40. Nabi isa itu diturunkan untuk bani israel bukan untuk bangsa lain tpi yg anehnya bangsa lain yg lebih2,😆😆😆

    ReplyDelete
  41. Bahasa sebenar kitab injil tu dalam bahasa apa ha??

    ReplyDelete
  42. Bangsa israel sndri tidak mempertuhankan jesus tpi bangsa lain mempertuhankan jesus😆😆😆😆😂😂😂

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lepas tu ngaku2 ahli kitab😆😆yg dikata ahli kitab tu yg ngikut ajaran nabi musa dan isa dri kalangan bani israel bukannya si paulus laknat yg mkn babi dan tak bersunat

      Delete
    2. Org agama yahudi sekrg pun tak mkn babi yg lain tu dipanggil kristian murtad selain dari bani israel keturunan ishak

      Delete
  43. Betul ke jesus itu jelmaan tuhan,saya keliru kalau jesus tuhan dan tuhan bapa juga tuhan sudah ada 2 tuhan,padahal semua agama percaya tuhan itu satu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tipuan dari si paulus karangan bible

      Delete
    2. Nabi adam dan hawa lagi dasyat kejadianya tanpa ibu dan bapa

      Delete
  44. Salib yang berada di gereja itu bukan untuk disembah malahan patung Maria juga. Sebenarnya dahulu tiadanya patung-patung sebegini. Namun pada suatu ketika, dimana penganut Kristian telah berkurangan kerana telah wujudnya agama Islam, maka pihak gereja sedang memikir cara untuk menarik minat rakyat untuk menganuti agama itu semula. Maka strategi mereka adalah membuat gereja dengan pelbagai jenis hiasan sama ada secara flora atau figura manusia. Malah...salib adalah lambang agama kristian seperti bulan dan bintang dalam agama islam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://ikimfm.my/dialog-nabi-isa-dalam-al-quran/&ved=2ahUKEwj076uktq_vAhUBxTgGHc9jDs4QFjAFegQIGhAC&usg=AOvVaw0IQwWLBCA9of9SHot_t6v7

      Delete
    2. Itulah kelicikan kaum kafir

      Delete
  45. Gereja pertama kali terbentuk saat Yesus ... .
    (1 Poin)

    A. masuk kota Yerusalem

    B. mengadakan perjamuan terakhir

    C. bangkit dari mati dan naik ke surga

    D. mengutus Roh Kudus atas para rasul

    ReplyDelete
    Replies
    1. https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://ikimfm.my/dialog-nabi-isa-dalam-al-quran/&ved=2ahUKEwj076uktq_vAhUBxTgGHc9jDs4QFjAFegQIGhAC&usg=AOvVaw0IQwWLBCA9of9SHot_t6v7

      Delete
  46. Saya ingin bertanya soalan yg asas. Sejak bila mulanya agama Ktistian?
    Adakah org beragama kristian menganggap yesus ataupun Nabi Isa yg membawa agama Ktistian?

    ReplyDelete
  47. Untuk kenal kristian sila bezakan perjanjian lama dan baru . Kenal siapa paulus di perjanjian baru. Cuba baca bab para rasul lebih mendalam, pada permulaan cerita dalam bab para rasul jelaskan Allah itu adalah tuhan yg satu. Sila baca perselisihan faham barnabas dan paulus.selepas mereka berselisihan faham, barnabas tiada lagi diceritakan dalam bab para rasul melainkan paulus. Dapat diperhatikan paulus telah memperkenalkan kepada umat kristian adanya tuhan Allah dan tuhan yesus kristus. Sila cari maklumat siapa ka paulus? Beliau merupakan musuh kepada yesus ,tidak pernah dengar? Bermakna anda sendiri tidak membaca alkitab kamu dan hanya mendengar ceramah daripada gereja.fikir sendiri siapa yg membuat perjanjian baru dan kalimah2 dalamnya? Ternyata jelas, nama paulus la sering kali disebut pada pembuka kata.. jadi adakah kamu beriman kepada paulus? Logik akalnya kamu seharus beriman kepada yesus bukannya kalimah ataupun surah2 daripada paulus yg rata2 ada di perjanjian baru.. sekali lagi saya nyatakan sini, sila faham kandungan perjanjian lama dan baru, barulah kamu berdebat dengan Al-Quran.

    ReplyDelete
  48. Minta izin untuk saya menggunakan ilmu2 yang terdapat dalam laman blogspot ini ya, ilmunya sangat membantu dalam tugasan saya. Terima Kasih. Teruskan post dengan ilmu-ilmu yang bermanfaat.

    ReplyDelete
  49. Every understanding of every human being is different. If according to the world, Christianity is the wrong religion why this religious conqueror is millions of human souls. So why is this religion so often in contention. So I think all religions teach good, don't they? no religion teaches us to vilify other people's religions. Everyone Chasing the Truth Not the Pursuit of Crime Rushes Death
    Forgive me if there's a wrong word, It's my only presumption, so let's come together against the evil of the devil on the face of the earth.

    ReplyDelete